Talenter søkes snarest..

Anders Bergane på forbundets PC
Publisert: 07. mars 2007 av Bordfotball.no

Bordfotball.no har tatt en prat med Anders Bergane i NBFFs kontorer i en travel hverdag. Anders Bergane har en 20% stilling i NBFF uten lønn. Bergane som har vært med i gamet i snart 16 år går nå ut og roper et varsko innenfor utviklingen i norsk bordfotball.

Anders Bergane er meget godt fornøyd med hvordan NBFF rusler og går om dagen. Alt er ifølge Anders Bergane i skjønneste orden internt i styret. "Styre" var for et år siden et fremmedord. Nå har NBFF etablert et styre, egen økonomi avdeling og er flinke til å skaffe seg sponsorer. Det sier seg selv at grunnlaget for fremtiden er lagt, det gjelder bare å gjøre ting på den riktige måten, sier Anders. Selv om Anders Bergane ser lyst på fremtiden ønsker han likevel å rette fokus på enkelte ting som kunne vært langt bedre.
 
Anders etterlyser profesjonalitet i det sportslige
Anders Bergane forteller at man har vært flinke på det administrative planet under for eks turneringene de siste årene, men det mangler litt på bredden i det sportslige. Bergane mener det er altfor få folk av typen som virkelig brenner for dette.
Da tenker jeg ikke nødvendigvis det å arrangere og stille opp. Der er vi kjempeflinke heldigvis. Men rett og slett på det sportslige. Norge er et bordfotball land stort sett bestående av spillere som kun koser seg på banen. Det er selvfølgelig fantastisk at de finner gleden i sporten! Og vi takker alle for at de vil spille! Likevel tror jeg sporten kunne hatt godt av fler av typen som virkelig satser litt på sporten.  
 
Vestlending med ambisjoner
Anders Bergane nevner at det finnes maks 2-3 spillere i Norge som han mener er såpass ihuga at de bruker mange mange timer hver uke.
Lars Tore Myge er et godt eksempel på en slik spiller som satser stort og omtrent lever for bordfotballen. Det var å ta i, men det virker nesten sånn enkelte ganger, forteller Anders.
 
Det finnes ikke mange i Norge man kan sitte på telefon med i en halvtime og diskutere resultater fra siste Grand Prix turnering ute i Europa uten selv
å ha deltatt der. Eller som fører treningslogg og leser idrettspsykologi. Det gjør faktisk denne vestlendingen, forteller Anders. 
 
Nerver skaper glede
Det er sjeldent å se nordmenn sitte igjen for å se finalekampene ute i Europa etter at man selv er slått ut. Vi kunne trenge folk som virkelig brenner for å bli ordentlig gode. Først da kan man få den viktigheten og seriøsiteten under turneringene her hjemme som kanskje gjør det hele enda litt mer moro. Er det mer prestisje over det hele, mer nervøsitet ute å går, mer viktig å vinne, mer status, blir det automatisk mer glede. Er mange i samme oppfatning vil man etter min mening få mye mer ut av dagen, bedyrer Bergane. Heldigvis har man den siste tiden fått endel spillere fra Kragerø som har gjort sitt til at det er meget jevnt i midtsjiktet i Norge. Det som har skjedd i Kragerø den siste tiden er virkelig bra for sporten i Norge. 

Det føles bedre å bli ferdig med en turnering når man har svetta, rista på hånda eller vært skikkelig irritert og skikkelig fornøyd. Er det "hett" i toppen blir gleden langt større når man først presterer. Det er ikke få ganger jeg har krangla med Trond Pedersen på jobb og virkelig fått opp temperaturen før en turnering. Gleden er selvfølgelig langt høyere når jeg da vinner enn om jeg skulle ha vunnet uten å omtrent ha pratet med Trond om turneringen i forkant, fortsetter Anders. 

Den 25-årige deltidsansatte nevner at det neppe er noen overraskelse at Jon Henning Bergane synes det er langt mer givende å spille turneringer der han møter gode utlendinger. Det vil for eksempel si; langt mer givende å slå greske Plytas 2-1 i kvartfinale enn å for eksempel knuse Myge 5-0 i en norsk turnerings finale. Det er rett og slett fordi prestisjen er høyere i utlandet blandt utlendinger, ikke nødvendigvis fordi Plytas er så mye bedre enn Myge. 
 
Anders Bergane er selvfølgelig inneforstått med at det er mange som ikke spiller for nødvendigvis å bli norges beste. Mange ligger på et jevnt nivå og slår endel spillere og taper endel kamper og de er fornøyd med det. Det er kjempebra det! Bergane etterlyser bare en metode på hvordan man skal få fram disse ivrige spillerne.
 
Tiltak?
Skal arrangementene under turneringene bli enda bedre må man se på det sportslige også. På det administrative er det selvsagt endel å hente også, forklarer Anders. 
 
Man kan legge turneringene til litt andre steder enn triste skoler. Et mer offentlig sted ville
kanskje øke seriøsiteten. Ordentlige premier, media dekning. Ingen blir begeistret av en sport der ingen jubler når man scorer. Alle spiller i olabukse og er likegyldige til resultatene på en  kjedelig skole med twist som premie. Entusiasme får frem nye rekrutter! De som husker shoot-out'en mellom Håkon Lunde og Marcel Kwiatkowski under fjorårets NGPIO vil skjønne hva som menes med engasjement og hvordan dette kan smitte over på andre.
 
Blir det entusiasme blant fler, folk stiller i treningsutstyr, det er temperatur under kampen, og vi får se jubel scener. Da ser sporten viktigere, kulere og mer interessant ut for nye. Det er fort gjort å se ut som studenter som spiller sjakk.
Uansett så er det nærliggende å tro at å få opp antall medlemmer i forbundet vil automatisk sørge for at sporten blir enda mer givende! Men for å få opp antall medlemmer så må sporten være givende. Hva kom først? Høna eller egget?
 
Målsettinger 
Anders Bergane er helt enig i at han selv synes det høres litt latterlig ut av et forbund som har 20 medlemmer å prate om sportslige målsettinger. Men hvorfor høres det dummere ut å si av et forbund; vi skal ha en mann i semifinalen i VM 2010  enn å si; neste NM skal vi arrangere i Oslo Spectrum med kjempe premier. NBFF skal være et forbund for både breddeidrett og toppidrett.   
  
Vi lever foreløpig stort sett på gamle spillere som har spilt i mange år og som ofte er forsynt. Får vi ikke opp noen talenter som virkelig vil bli gode vil de gode spillerne i Norge dø ut med Anders Grorud, Lars Tore Myge og Jon Henning Bergane. Da har vi et problem, sier sekretæren i NBFF. Anders innrømmer også ærlig at han savner noen på hans nivå som vil satse like mye som han selv for å kunne bli like god som de tre beste i Norge. Det virker nemlig umulig og jeg tror de tre har venta noen år på noen nye nå, avslutter Anders.

← Tilbake


Skriv en kommentar 

 

 

 Kommentarer (17)

Vis/skjul alle tråder
Terje - lagt inn 08.Mar 07 18:35:48 #1
Mhm, kjempebra med slike artikler og debatter i etterkant! T.  
Vis/skjul tråd
Anders B - lagt inn 08.Mar 07 17:05:33 #2
jepps skjønner hva du mener og er enig. dømming kan desverre være kjedelig noen ganger. Og 10 stykker er ikke mye.. så bredde er nok viktigst selvfølgelig. men spørsmålet er hvordan få bredde og fler med. det er kanskje nettopp derfor disse forslagene kom opp i artikkelen  
Vis/skjul tråd
KBFK - lagt inn 08.Mar 07 14:29:59 #3
Sjekk ut kbfk siden forresten. :O)  
Vis/skjul tråd
Terje - lagt inn 08.Mar 07 14:20:33 #4
Mener heller ikke at NBFF ikke skal satse på resultater men jeg mener at bredde er der skoen trykker mest akkurat nå, vi er tross alt bare like i overkant av ti spillere.. Og med bredde vil det komme talenter, tror jeg. Men vi prøver på begge deler selvsagt. De tre beste i Norge holder jo bra internasjonal klasse, så jeg synes det er mye bra å bygge videre på der også.. T.  
Vis/skjul tråd
Terje - lagt inn 08.Mar 07 14:10:49 #5
Hehe. Det er ikke sånn at jeg mener det "må" være dommer i hver kamp, det er jo ofte vanskelig å få det til å gå opp.. Det hadde vært ønskelig, det jeg savner litt er at alle som dømmer tar det seriøst sånn at vi slipper å vekke dommeren hver gang vi lurer på noe. Og vi må huske at for en som spiller om 12. kampen så har han også trent en del og kjøpt dyre lag og gledet seg lenge osv og fortjener en like god dommerinnsats i så måte som feks i en kvartfinale.. Dette er bare småting da, 99% av TO07 var helt supert, men vi må alltid prøve å få det enda litt bedre. T.  
Vis/skjul tråd
Anders B - lagt inn 08.Mar 07 13:42:10 #6
det finnes helt klart rom for begge deler. at du synes bredde er viktigst er din mening som du har rett til å ha. de fleste synes vel bredde er viktigst. jeg også.. men jeg synes helt klart og mange med meg at det sportslige er meget viktig. NBFF er et sportslig forbund. ikke noen strikkeklubb hvis du forstår meg rett. vi har plass til alle typer spillere. men vi må også sette fokus på det sportslige slik de gjør i alle andre forbund av denne typen. dommer i hver kamp vil da føre til en av to ting. enten er vi ferdige klokka 2100 om kvelden, som selvsagt er utelukket. eller at vi ikke spiller plasseringskamper. man kan da risikere å få 2 kamper i gruppa så reise hjem. plasseringskamper har blitt godt mottat den siste tiden fordi man får endel kamper og det er bra siden man møtes så sjelden. men er selvsagt enig i det at folk som skyter eller spiller treningskamp kan dømme. og det er selvsagt mulig å rokere på dommere når det er vanskelige kamper å dømme. som du sier fairplay er viktig og da er ikke alltid dommere så vikitg heller. Dette er og blir en sport i mine øyne så riktige klær kan være med på å få interesse utenifra. ser vi seriøse ut så skjønner folk at det her er noe "ordentlige" greier. en gjeng som ikke bryr seg fanger ikke oppmerksomhet. men det med olabukse var ikke akkuratt poenget heller på den måten. jeg ville bare få frem et poeng. olabukse er ikke så ille men det finnes vel varmere sportsklær enn noen annen olabukse man finner, Terje?  
Vis/skjul tråd
Terje - lagt inn 08.Mar 07 13:18:00 #7
Og -ikke minst- fair play fremfor resultater ogs†.. Noen lager mye leven n†r de scorer og prestisjen st†r i taket mens for andre er det ikke s† sabla n›ye hvordan det g†r bare det er g›y, det fine er at i bordfotball er det rom for begge deler.. T.  
Vis/skjul tråd
Terje - lagt inn 08.Mar 07 13:04:58 #8
Sist turnering var meget bra. Men vi har litt å gå på når det gjelder dømmingen, alle kamper bør få tilnærmet lik prioritet, enten det er kamp om 10. plass eller en semifinale. Dvs at dommeren må ta kampen seriøst (her har vi alle et ansvar) og -ikke minst- at alle stiller opp som dommer så sant dem kan.. Slet med å få tak i dommer, noen foretrakk å skyte skudd fremfor å dømme kamper som gikk mer eller mindre uten dommer.. Ikke helt bra. Det er nok bedre om det settes opp dommere og at disse fordeles hensiktsmessig ihht antall kamper/dømte kamper og nivå (en nybegynner bør slippe å dømme de aller mest krevende kampene osv).. Dette er en viktigere ting enn om man går i olabukse eller joggebukse synes jeg, det er tross alt kaldt i en gymsal i februar og (jeg) noen sliter med kalde ledd.. Generelt synes jeg (fortsatt) at fokuset bør være på bredde fremfor resultater, og at det gjøres veldig mye bra i NBFF for tiden, ikke minst med tanke på økonomi/sponsorer.. T.  
Vis/skjul tråd
Martin - lagt inn 08.Mar 07 12:08:04 #9
Bra innlegg.

Nye gode spilllere kommer garantert hvis vi er flinke til å lage en positiv pr. for bordfotball. Få info ut på skoler og aviser.Faste lokaler er også et must.Dessuten må vi være nøye med å lage enkle kjøreregler på turneringer. Med det mener jeg å arrangere turneringer innenfor fastsatte tider, få dommere til alle kamper, og ha ålreite lokaler. Det er også et poeng at man oppfordrer til å ha på klubbdrakt og treningsbukser.Ser straks litt mer ryddig ut da,På sikt bør vi jobbe for å få kontaktpersoner i hver landsdel.

I løpet av året tror jeg mye positivt har skjedd. Når skal vi forresten arrangere VM i spektrum? He, he....  
Vis/skjul tråd
Dr Phil - lagt inn 08.Mar 07 10:10:31 #10
been drinking again lars?  
Vis/skjul tråd
Lars t - lagt inn 08.Mar 07 01:54:19 #11
Blir nok en pendle tilværelse, ser for meg en treningshelg pr. mnd. fremover, det vi bør satse på er og komme oss ut, nå reiser jo Anders G til Milton Keynes neste helg etter det så blir det muligens Glasgow siste helga i april som er mest aktuellt. Har sjekka fly fra torp og prisen er 1900 + hotell (som ligger på flyplassen, turneringa arrangeres også på dette hotellet) + skolekritt + tapte poker penger . Blir forøvrig treningsweekend hos Prinsen om to uker, fredagskveld med terping, lørdag mer terping og lørdagskveld galla der det fristes med EM kval. Norge-Bosnia, det tas forbehold hva søndagen anngår.  
Vis/skjul tråd
FredrikR - lagt inn 07.Mar 07 23:11:25 #12
Trond prater for mye Jeg er klar for trening og terping!! Så det er bare å si ifra Anders B. Spørs om ikke Lars Tore må flytte til Skien Vi må også satse på en IO i Skien i høst, det høster vi nok alle gode erfaringer fra!  
Vis/skjul tråd
Anders B - lagt inn 07.Mar 07 13:28:34 #13
han Marcel Schulz som slo grorud 5-1 i danmark hadde spilt 1 år bare.. men så han fikk bank i Mons likevel  
Vis/skjul tråd
Jon H - lagt inn 07.Mar 07 13:20:30 #14
Trond må bare finne et lag som han skyter bra med. Så må han få opp banen, og bruke halvparten av den tida han bruker på å se TV til å trene istedet  
Vis/skjul tråd
Jon H - lagt inn 07.Mar 07 13:17:51 #15
Enig imasse av dette her. Spesielt at det er langt mer givende å spille internasjonalt enn å spille semier og finaler mot Grorud og Myge (no offence ) Men det å faktisk slå Myge i Odense blei plutselig noe annet Lenge siden jeg har spilt så gode kamper i Norge som jeg gjorde i noen av kampene i Odense. Utfordringen er bare å spille stabilt bra i alle kampene. Det kommer med internasjonal matchtrening og terping hjemme. Det siste har det blitt altfor lite av (eller egentlig ingenting) for min del de siste årene. Når jeg tenker meg om så har det vel ikke vært så mye internasjonal matchtrening heller da men
Det at vi trenger flere i toppen som satser begynner å bli kritisk tror jeg. Men plutselig kan det dukke opp nye spillere som har talentet for å bli gode kjapt. Var vel et par i DK som var nye og som var relativt gode? Han som var "5 meter" blant annet? Så vi får kanskje håpe at noe sånt skjer her i Norge også!  
Vis/skjul tråd
Anders B - lagt inn 07.Mar 07 13:13:05 #16
de fleste har sikkert lyst til å bli drit gode. Trond er ivrig på å bli ordentlig god en gang. men han er ikke interessert i å ofre tid på å bli det.. så sånn sett så er nok bordfotball litt lavt prioritert i forhold til andre ting som skjer i hverdagen.  
Vis/skjul tråd
Lars t - lagt inn 07.Mar 07 11:44:31 #17
Bra arbeide, den 20% stillingen din bør snarest utvides. Vi skal selvfølgelig ta individuelle hensyn og akseptere at mange er med på "moro", men det som iallefall inspirerer meg er at veien opp ikke nødvendigvis er så veldig stor. I odense hadde vi muligheten til og se 2-3 spillere fra øverste hylle, både Anders G og Jon hadde gode kamper mot verdenseneren og med tanke på den treningsmengde spes. Jon har lagt ned de siste åra så må vel det gi en skikkelig GO, hva om han hadde brukt bare 4-5 timer i uka til trening.... For de som ligger skrittet bak topp 3 i norge gjelder akkurat det samme, trening trening trening! Men! mann utvikler seg ikke ved og stå og fisle avgårde noen skudd i reklamepausen mellom hotell cesar og farmen! Systematisk trening på de riktige tingene med fullt FOKUS. Vi driver en marginalsport der et ukonsentrert forsvarsflikk kan skille mellom tap og seier. Hvorfor skal ikke Norge spille minst semifinale i et Lag VM i løpet av 3 år ? Det hadde vært "moro" det  
Vis/skjul tråd
Site Powered by Sniggabo CMS v. 3.4
Tekst/bilder © Norges Bordfotball Forbund 2003 - 2024